Google schort advertenties in Rusland op, Microsoft schort advertenties op – TechCrunch

Als reactie op berichten van technische bedrijven over de Russische invasie van Oekraïne vorige week en het aanhoudende geweld tegen hun buurland, zouden Google en Microsoft nu naar verluidt de handel in Rusland stopzetten.

We begrijpen dat de pauze van Google – die zich richt op zijn bedrijf – gisteravond is begonnen en al uren aan de gang is. Dit verhaal is al verteld door Reuters.

Hij is niet de eerste die dit doet. Snap en Twitter hebben de opschorting van de handel in Rusland al aangekondigd. Maar de advertentieactiviteiten van Google zijn veel groter.

De acties van Google zullen automatisch alle advertenties in Rusland stoppen, inclusief zoek-, YouTube- en display-advertenties, die onmiddellijk operationeel zijn – wat betekent dat Russen geen advertenties van Google zullen zien.

Maar we begrijpen ook dat het Russische adverteerders er niet van weerhoudt Google-advertenties te gebruiken bij het aanbieden van advertenties buiten Rusland als ze dat willen.

Dit suggereert dat Russische media nog steeds geld proberen te verdienen door buitenlandse advertenties te sturen via het internet van Google-advertenties – in een tijd waarin onafhankelijke journalisten in het land ongekende onrust ervaren. (Eerder vandaag het Russische parlement heeft 15 jaar gevangenisstraf opgelegd aan journalisten verspreiding van “valse” militaire informatie.)

Microsoft heeft ondertussen de opschorting van de activiteiten in Rusland aangekondigd – schriftelijk in a blogpost vandaag om “de nieuwe verkoop van Microsoft-producten en -diensten in Rusland te stoppen”.

Dit kunnen Bing-advertenties zijn, evenals andere Microsoft-services. (Verzoek om bevestiging.)

“Bovendien werken we zeer goed samen met de regeringen van de Verenigde Staten, de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk, en schorten we de meeste van onze zakelijke activiteiten in Rusland op na overheidsbeslissingen”, aldus de president van Microsoft. VP Brad Smith schrijft ook in een blogpost.

De beperkte mobiliteit van Google die de verkoop van advertenties verhindert en de statistieken verhoogt dinsdag aangekondigd – “Versterking van de kennisbasis”, zoals hij het destijds uitdrukte – een paar dagen later begon de Russische invasie begin 24 februari; en Europese leiders na één dag steeds meer op professionele platforms actie te ondernemen tegen Russische desinformatie.

Aanvankelijk zei Google van wel geoblock YouTube-kanalen journalisten aangesloten bij het Kremlin Russia Today en Sputnik in Europa. Al snel volgde geoblocking dual software uit de Play Store – en niet alleen in Europa, maar ook vóór het pan-EU-besluit over reizen voor de wet komen macht woensdag.

Eerder kondigde Google de “permanente onderbreking van de door de Russische overheid gesponsorde media-outlet” aan – wat betekent dat tv’s zoals RT geen advertentie-inkomsten konden genereren of advertenties konden kopen via zijn platforms.

Maar de technische reus heeft vandaag bevestigd dat hij vooruitgang heeft geboekt en zijn handel in Rusland heeft stopgezet.

In een verklaring over de schorsing vertelde een Google-woordvoerder ons:

Gezien de aanhoudende crisis schorten we Google-advertenties in Rusland op. De ontwikkelingen gaan snel en we zullen updates blijven delen als dat nodig is.

Google stopt op dit moment niet met de verkoop van bepaalde soorten services (zoals betaalde betalingsservices, Google Pay, app-verkoop, enzovoort). Het blijft Russen toegang geven tot informatie (zoals Google Zoeken, Maps, YouTube, enz.).

De aankondiging van de reus sinds Rusland Oekraïne is binnengevallen, laat zien dat Google graag heeft gereageerd op de dreigende crisis.

Microsoft is altijd erg goed geweest – aankondigen grotere mechanismen die eerder deze week omgaan met “door de overheid gesponsorde fraude” in Rusland; Ik voeg eraan toe dat er vandaag een verbod is op warme verkopen.

Eerder deze week Apple zei ook dat het de verkoop van goederen in Rusland verbood en een aantal van zijn producten verbood (zoals Apple Pay). In aanvulling op RT en Spoetnik wereldwijd uitgebracht in de App Store deze week (behalve alleen voor de Russische markt).

Interessant is de foto van de ouders van Facebook Meta. Sinds de opstand begon is de mediagigant om verschillende beperkingen aan te kondigen (zoals het downloaden van RT en Sputnik) – maar op het moment van schrijven lijkt de adtech-gigant niet te zijn gestopt met handelen in Rusland zelf. (Nogmaals, we kwamen met vragen.)

Veranderingen: Een Meta Messenger stuurde dit na bevestiging Rusland verbiedt zijn werk:

“Hoewel de Russische regering haar aanwezigheid heeft aangekondigd Facebook blokkeren, streven we ernaar om onze diensten zo volledig mogelijk beschikbaar te stellen. Vanwege de moeilijkheden van het werken in Rusland op dit moment, zullen advertenties die gericht zijn op de mensen in Rusland echter worden opgeschort en zullen Russische adverteerders nergens ter wereld meer kunnen maken of adverteren, ook niet in Rusland.

Verboden door de particuliere sector zijn niet schadelijk voor de toegang van de Russische bevolking tot digitale diensten, ja: ernstige sancties tegen Russische banken lijken de lokale bevolking te belemmeren om toegang te krijgen tot professionele diensten.

Tags: , , , , ,