Het meenemen van twee jongens uit Oekraïne versterkte haar bedrijfsidee – en om meer te doen

Begin jaren 2000 had Danielle Dietz-LiVolsi een comfortabel leven en een vaste baan als regisseur van commerciële radio-uitzendingen in San Diego, maar ze kwam een ​​radiovideo tegen die ze jaren geleden had gezien.

Het maakte deel uit van de jaren 90 20/20, een beschrijving van de gevaren die plaatsvinden in een Roemeens weeshuis. “Het kroop onder mijn huid. Het veranderde alles”, zegt Dietz-LiVolsi, nu 53. Niet alleen zal het kijken naar de wedstrijd zijn leven veranderen, maar de komende jaren zal hij ook aan een onverwachte dubbele carrière beginnen. zaken zijn van liefdadigheid.

Ze zei haar baan op en kreeg een kind uit Roemenië. Strenge wetten in het land verhinderden de adoptie van veel kinderen uit verschillende landen, dus gingen Dietz-LiVolsi en haar man, Kevin, in aangrenzende gebieden wonen. Oekraïne en nam binnen twee jaar twee jonge mannen mee. Een van hen had een zwaarlijvigheidsprobleem en schakelde over op een streng dieet. Dietz-LiVolsi, die zou zijn opgegroeid met het eten van de zoete boter en lepel van Jif, had een idee.

“Wat als ik noten zou nemen en een stapel noten en verschillende gewassen zou toevoegen en hele eiwitten zou maken? Ik kan het op een banaan zetten’, zegt hij. ‘Ze vond het heerlijk. Ik vroeg me af waarom er geen pindakaas en zaden op de markt waren.’

In een paar jaar tijd maakte hij die verandering, in 2008 lanceerde hij NuttZo, een bedrijf vol noten-en-graanboter en snacks in San Diego. Ketogene diëten werden populair en begonnen plotseling de markt te vullen – Justin’s grootste oliemaatschappij werd opgericht in 2004 en Yumbutters werd onlangs opgericht in 2010. Dietz-LiVolsi-producten hielpen het merk echter: minder dan een jaar later werden de producten verkocht in Hali’s natuurlijke voedingsmiddelen, en werden al snel gevonden in veel delen van California Whole Foods.

Hoewel NuttZo momenteel slechts acht fulltime medewerkers heeft, verkoopt het goederen in 7.500 winkels in de Verenigde Staten en Canada en werkt het aan wereldwijde groei. Dietz-LiVolsi wilde de inkomsten van het bedrijf niet bekendmaken, maar vanaf het begin had het een visie over wat te doen met een deel van de winst toen het bedrijf begon. Ook in 2008 lanceerden hij en Kevin een apart, 501 (c) (3) non-profitproject genaamd Project linksbackdie gebruik zal maken van kinderbijslag en onderwijsmogelijkheden voor kansarme kinderen in gemeenschappen over de hele wereld.

De twee bedrijven zullen financieel gescheiden zijn, non-profitorganisaties vragen om vreemde valuta en het winstgevende NuttZo zal lang duren voor Dietz-LiVolsi, maar hun activiteiten zouden stabiel zijn. Op elke doos pindakaasboter staat een Project Left Behind-verklaring – en veel NuttZo-medewerkers bieden hun vaardigheden en diensten aan, zowel binnen als buiten het bedrijf en in het buitenland, om Project Left Behind te helpen opbouwen en onderhouden.

Tot op heden heeft NuttZo $ 250.000 gedoneerd aan Project Left Behind, dat steun heeft verleend aan drie kinderen om hun onderwijs, dagelijkse activiteiten en voeding te ondersteunen. Twee van hen waren in Nepal en India, waar een liefdadigheidsmissie bestaat Hogar Semillas de Yesu, Urubamba, Peru. Het is een doordeweeks huis voor Indiase kinderen wiens families in afgelegen gebieden van het Andesgebergte wonen, en stelt hen in staat om nabijgelegen scholen te bezoeken en in het weekend terug te keren naar hun familie en cultuur.

De Covid-19-epidemie stond op het punt een einde te maken aan de plannen van Dietz-LiVolsi om Project Left Behind uit te breiden door experimentele projecten aan te bieden om andere kinderen in achtergestelde gebieden op te leiden. Ze voelden zich niet veilig om naar het buitenland te gaan om verzorgers en bezoekers te ontmoeten – een groot probleem omdat het de missie van Project Left Behind is om ervoor te zorgen dat 100 procent van alle donaties rechtstreeks naar de gezondheid en het onderwijs van kwetsbare kinderen gaat. Hij hoopt dit najaar, misschien met andere NuttZo-medewerkers, naar Peru te reizen om getuige te zijn van enkele afgestudeerden van Hogar Semillas de Jesus van de lagere school en om een ​​culinaire school te zien.

Onlangs is de interesse van Dietz-LiVolsi teruggekeerd naar Oekraïne, aangezien de Russische militaire invasie is geïntensiveerd. Ze heeft gezocht naar manieren om kinderen direct in de opvang of het weeshuis daar te helpen, maar ze loopt tegen obstakels aan. Hij werkt samen met productiebedrijven om te voorzien in de behoeften van bijna 100.000 weeskinderen in het land – maar het oversteken van de grenzen is moeilijk en met luchtsluitingen weten de agentschappen niet zeker of ze Oekraïne kunnen binnenkomen. “Ik maak me echt zorgen om de kinderen daar – ze gaan gewoon niet uit”, zegt ze.

Silicon Valley en Amerikaanse startups’ donatiediensten in Oekraïne is tegenwoordig talrijker geworden, en Amazon belooft tot $ 10 miljoen aan organisaties die hulp bieden in een belegerd land. De basis van kinderkleding De eerste beloofde $ 25.000 bij Unicef ​​om kansarme kinderen te helpen. Sommigen bieden gewoon hun hulp aan: Wise.com verlaagt de verzendkosten naar Oekraïne, en Vodafone en SpaceX bieden. gratis data en satelliet internet het werk.

Tags: , , , , , , , , , , ,