
Een paar marketingideeën – Hoe trek je klanten naar je restaurant?

Het is geen geheim dat de moderne restaurantbranche ongelooflijk concurrerend is. Alleen Amsterdam al telt een kleine vierduizend horecabedrijven, waarvan vele in familiebezit of zonder franchise is. Dit insinueert wellicht dat het runnen van een restaurant gemakkelijk is. De waarheid is echter dat de meeste restaurants zeer kleine winstmarges hebben. Dit betekent dat restauranteigenaren en managers verschillende strategieën moeten toepassen om nieuwe klanten aan te trekken als ze in zaken willen blijven.
Er zijn verschillende manieren om klanten naar je restaurant te trekken. Restauranteigenaren zullen verschillende strategieën moeten gebruiken als ze de concurrentie te slim af willen zijn, en een voorsprong willen nemen in deze zeer concurrerende bedrijfstak.
8 tips om meer klanten naar je restaurant te trekken
Om klanten naar je restaurant te trekken zijn er verschillende effectieve strategieën die je kan toepassen:
1. Vlaggen met de naam van je restaurant
Wil je de aandacht van voorbijgangers trekken? Hoe val je als eerste op? Juist, met je restaurant naam en vlaggen waar dit op vermeld staat. Ze kunnen de potentiële klanten aantrekken, ze zijn een echte eyecatcher en een ideaal marketinginstrument. Er zijn eindeloze mogelijkheden om zo’n vlag te ontwerpen, maar het is aan te raden om hem te bedrukken met je logo en een mooie boodschap die uniek moet zijn. Ook de kleuren zijn erg belangrijk: het is bekend dat heldere kleuren meer opvallen dan de donkere.
Start je net een restaurant, denk dan goed na over de naam. Is deze makkelijk uit te spreken, in te typen voor je website, omvat het wat je aanbiedt? Daarna is het zaak om opvallende vlaggen en buitenborden te laten maken.
2. Personaliseerde menukaarten? Ja, graag.
Als potentiële klanten voorbijlopen, moet je opvallen, zodat ze in iedere geval je menukaart bekijken. Zodra ze buiten de menukaart bekijken heb je al de aandacht getrokken. Een gepersonaliseerde menukaart laten ontwerpen met hetzelfde logo en dezelfde kleuren als de vlaggen die buiten staan kan de marketingstrategie voor je restaurant compleet maken.
3. Professionele flyers drukken
Laat ook professionele flyers ontwerpen en afdrukken. Het gebruik van flyers is een handig én betaalbaar middel om je restaurant onder de aandacht van een groot publiek te brengen. Je kunt de flyer ook direct gebruiken als menukaart. Voordeel van een flyer is, dat deze vaak thuis ergens wordt neergelegd en zo steeds weer onder de aandacht komt.
Vermeld ook op de flyer dat je gratis Wifi aanbiedt. Ook voor food-evenementen zijn flyers onmisbaar. Laat flyers drukken per seizoen, zodat je altijd de juiste menukaart erop hebt. Ook aanbiedingen kan je onder de aandacht brengen. Wat dat betreft is er veel mogelijk met een gedrukte glossy flyer.
4. Bied gratis Wifi aan
Het aanbieden van gratis Wifi is een prachtige manier om nieuwe klanten naar je restaurant te trekken. Veel cafés hebben deze aanpak al omarmd, omdat ze een vriendelijke ruimte willen creëren waar gasten kunnen zitten en werken.
Deze restaurant-cafés gaan ervan uit dat klanten bij ze eten of koffie bestellen terwijl ze werken, wat een geweldige manier is om de inkomsten te verhogen. Zorg daarom dat je opvalt bij voorbijgangers middels borden, posters of vlaggen met daarop vermeld ‘gratis Wifi’.
5. Zorg voor livemuziek
Veel restaurants en bars in Nederland trekken gasten aan door livemuziek aan te bieden. Dat kan een eigen band zijn of een wisselende groep muzikanten. Als je geluk hebt, kun je een aantal bekende muzikanten boeken om in je restaurant op te treden. Zulke evenementen trekken een grote menigte en nieuwe klanten aan.
Deze aanpak werkt wellicht niet voor elk restaurant, omdat je namelijk voldoende ruimte nodig hebt voor de muzikale groep om op te treden. Als je denkt dat je restaurant regelmatig livemuziek evenementen kan herbergen, moet je het zeker eens proberen.
6. Gebruik e-mailmarketing
Hoewel sociale mediamarketing de primaire focus is in de meeste digitale marketingplannen, is e-mailmarketing nog steeds een effectieve manier zijn om klanten naar je restaurant te trekken. Dit vergt echter wel enige inspanning om dit goed te implementeren. Start met het opbouwen van een e-maillijst van bestaande, vroegere en nieuwe klanten waarop jij je wilt richten.
Een goede manier om dit te doen is om gasten om een e-mailadres te vragen als ze op je website reserveren. Uiteraard met toestemming in verband met de privacywetgeving AVG. Je kunt dan exclusieve promoties, zoals kortingen of restaurant updates, naar de e-maillijst sturen. E-mailmarketing is ook handig om je te richten op het kleine percentage gebruikers dat geen sociale media gebruikt, maar toch vaak op internet surft.
7. Meld je aan bij apps voor online bestellen en thuisbezorging
Steeds meer klanten bestellen afhaalmaaltijden en laten eten bezorgen. Restaurants kunnen van deze trend profiteren door online bestellen voor afhaalmaaltijden aan te bieden of door zich aan te melden bij thuisbezorging sites. Deze aanpak creëert een nieuw verkoopkanaal en kan je helpen je ROI te maximaliseren. In feite maakt deze strategie je restaurant ook toegankelijk voor een veel groter aantal klanten.
Sommige mensen zien af van het bezoeken van restaurants die voor hen te ver zijn om naartoe te reizen. Voor deze klanten is de bezorgdienst zeer geschikt. Let wel, veel apps voor bezorging rekenen een commissie. Als je dit wilt voorkomen, dan kan je wellicht beter zelf een bezorgdienst aanbieden. Je kan de maaltijdbezorgers gelijk instrueren door ze te laten vertellen wat de aanbiedingen of specialiteiten voor de komende periode zijn. Mond-op-mond reclame is nog altijd de meest goedkope van reclame maken.
8. Geef cadeaubonnen weg
Het weggeven van cadeaukaarten is een andere wijze om gasten naar je restaurant te trekken. Veel restaurants schenken cadeaubonnen voor liefdadigheidsacties of wedstrijden. Als de cadeaubon terechtkomt in de handen van iemand die je etablissement nog nooit heeft bezocht, zal deze natuurlijk in de verleiding komen om het uit te proberen. Zodra deze nieuwe gasten jouw restaurant bezoeken en genieten van je eten en diensten, zullen ze in de toekomst waarschijnlijk terugkeren.
Zoals je ziet zijn er talloze manieren om klanten naar je restaurant te trekken. De acht genoemde marketingstrategieën kunnen goed werken voor zowel nieuwe restaurants als etablissementen die al een tijdje bestaan. Probeer deze strategieën dus eens uit en kijk welke het beste passen bij je huidige bedrijfsmodel.